vineri, 11 aprilie 2008

Bechtel-autostrada Transilvaniei si reputatia sinistra


Intr-un articol de pe ziare.com se anunta cum ca prim-ministrul C.P.Tariceanu a luadat compania Bechtel pentru cei aproape 25 de km amarati de autostrada care vor fi terminati pana la finalul anului.Ceea ce este interesant de stiut este ca contractul pentru autostrada Brasov-Bors a fost renegociat... care sunt noile sume vehiculate sau clauzele acestui contract atat de controversat probabil ca nu vom sti niciodata, deoarece contractul a fost clasificat ca fiind “secret de stat”.

“În hotărârea aprobată de Guvern se prevede că acordul de modificare a contractului, prevăzut în anexă, va fi menţinut secret. După semnăturile premierului şi ale altor oficiali de pe actul normativ, apare un asterix, unde se specifică faptul că anexa va avea regim de secret de stat”, ne-au declarat surse autorizate. […] Pe de altă parte, aceleaşi surse au precizat că în contractul iniţial negociat cu Bechtel nu sunt specificate, în mod clar, penalităţi de 1,5 miliarde euro, în cazul în care contractul ar fi fost anulat, aşa cum a precizat, săptămâna trecută, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Oana Marinescu. ” (Gândul, 20 feb 2006)
Poate unora li se pare revoltator acest gest al guvernului si poate ca primul cuvand care le vine in minte este “coruptie”. Poate nu sunt atat de departe de adevar, avand in vedere istoria companiei americane Bechtel, prea putin cunoscuta in tara noastra, o istorie care a fost omisa intentionat de absolut toate mediile de informare din Romania.

Istoria acestei companii lipsite de scrupule


Cea mai mare companie de inginerie civila din lume

Corporatia Bechtel este cea mai mare companie de inginerie civila din lume. Cu sediul in San Francisco, Bechtel este a 6-a cea mai mare companie cu capital privat din SUA. In anul 2002, Bechtel avea 47,000 de angajati lucrand cadrul a 900 de proiecte cu o cifra de afaceri de 11,6 miliarde de dolari.

Bechtel a participat la construirea barajului Hoover in anii ‘30 si a fost implicata in alte proiecte colosale, cum ar fi Tunelul Canalului Mânecii, orasul industrial Jubail din Arabia Saudita, aeroportul internatinal din Hong-Kong si din 2003 este responsabila cu reconstructia infrastructurii in Iraq cu finantarea USAID (Agentia USA pentru Dezvoltare Internationala)

Corporatia Bechtel este detinuta de familia Bechtel. Dimensiunea gigantica a companiei, implicarea in politica si secretomania exagerata a facut din ea o tinta a jurnalistilor si politicienilor inca din anii ‘20. Bechtel a avut relatii de colaborare si sustienere solide cu multi presedinti SUA: Nixon, Reagan, George H. W. Bush si George W. Bush. Compania are legaturi puternice si cu familia regala a Arabiei Saudite.


Proiectul Big Dig



Cele mai recente scandaluri in care este implicata compania sunt cele legate de proiectul”Big Dig” din Boston (Marele Santier), datorita legaturilor dubioase de finantare cu familia bin Laden si datorita modului fraudulos prin care compania a reusit sa obtina majoritatea contractelor de reconstructie in Iraq. Atat politicieni din SUA cat si din Europa au acuzat administratia Bush ca a facilitat companiei Bechtel obtinerea acestor contracte. Mai mult, unele surse din Casa Alba au declarat ca invazia din Iraq a fost forta si determinata de interesele financiare in zona a companiei Bechtel.


De multi ani de zile, conducerea corporatiei militeaza pentru privatizarea tuturor facilitatilor publice, de la utilitati, autostrazi, aeropoarte si alte sectoare detinute de catre stat. Compania opereaza si detine propriile centrale electrice, rafinarii de petrol, sisteme de canalizare si aeropoarte in mai multe tari, de la SUA la Turcia si Arabia Saudita.



PRIVATIZAREA APEI DE PLOAIE!!!



In anul 2000 Bechtel a semnat un contract cu Hugo Banzer, fostul dictator al Boliviei, pentru privatizarea sistemului de distributie a apei (atat industriale cat si potabile) a orasului Cochabamba, al 3-lea ca marime din Bolivia. Contractul a fost inmanat (nu castigat) catre compania “Aguas del Tunari”, o subcompanie a grupului Bechtel.

creata special pentru acesta operatiune. La scurt timp dupa acaparare, compania a triplat pretul apei potabile in oras, a interzis orice modalitate de procurare a apei din domeniile naturale detinute de statul Bolivia, inclusiv a apei rezultate din precipitatii (apa de ploaie). Acesta actiune a dus la o serie de proteste si revolte din partea celor care nu-si mai permiteau “luxul” de a-si cumpara apa potabila. Multi bolivieni si-au retras copii din scoli, iar cabinetele medicale au devenit prea scumpe din parte pretului apei.

Statul a declarat legea martiala. In timpul represiunii revoltelor, organizate in principala de catre sindicatele muncitoresti, au fost ucisi 6 oameni si raniti inca 170. In contextul unei economii in scadere si a unei crize politice, Bolivia a renuntat la contractul cu Bechtel. In 2001, compania a dat in judecata statul Bolivian pentru 25 milioane de dolari, dar a renuntat la aceasta despagubire dupa o intensa campanie internationala impotriva metodelor nemiloase ale companiei. Victoria anti-globalistilor s-a materializat in cei 30 de centi platiti in finalul procesului de catre statul bolivian companiei Bechtel drept despagubire…


Influenta in guvern



Fostul secretar al Apararii SUA Caspar Weinberger a fost consilier general al Bechtel. Fostul secretar ajunct al Ministerului Energiei, W. Kenneth Davis, era vice-presedintele Bechtel. Riley Bechtel, presedintele Bechtel, este in Consiliul Exportului al presedintelui George W. Bush. Jack Sheenan, un alt vice-presedinte Bechtel, este membru al Consiliului Apararii SUA.


In 1988 Bechtel a fost aleasa sa construiasca o companie chimica in Iraq, dar constructia a fost oprita din cauza invadarii Kuweit-ului de catre Iraq. In 17 aprilie 2003, dupa invazia SUA din Iraq, USAID a dat un contract in valoare de 680 milioane de dolari companiei. Alaturi de alte companii, Bechtel este cercetata pentru primirea unor contracte in Iraq, fara licitatie.

Ca orice mare companie, Bechtel a investit puternic in politica din SUA, donand peste un milion de dolari intre 199 si 2002 unor politicieni, majoritatea republicani. Rasplata nu a intarziat sa apara, totalitatea contractelor “primite” pentru reconstructia Iraqului totalizand, de fapt, peste 1 miliard de dolari.

La 5 mai 2003, ziarul “The New Yorker” a dezvaluit faptul ca o subcompanie a grupului, The Freemont Group, a primit investitii financiare de peste 10 milioane de dolari din partea familiei bin Laden.

In raportul inmanat de catre Saddam Hussein Natiunilor Unite inainte de invazia Iraqului din 2003, a fost dezvaluit faptul ca Bechtel a participat la programul de dezvoltare nucleara al Irakului.

Acestea sunt doar o parte din afacerile necurate si dedesubturile companiei Bechtel. Metodele folosite, cel mai des prin influenta politica care o are in sanul administratiei Bush, se aseamana cu cele folosite in cadrul contractului autostrazii Brasov-Bors. Lipsa unei licitatii, secretomania si presiunile din partea guvernului SUA nu lasa nici o urma de indoiala ca afacerea autostrazii este una murdara si cel mai probabil, deloc rentabila.(novopress)

Un documentar excelent despre corporatii.


2 comentarii:

originar spunea...

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-2817308-fosti-ministri-lumea-afacerilor-picior-mare-armament-avioane-imobiliare-agricultura.htm

Anonim spunea...

http://cotidianul.ro/bechtel_masina_perfecta_de_stors_bani-48264.html

Miscarea de Rezistenta